طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

تبلیغات

این اولین حرف و نقدِ وبلاگ ما است. تابحال چند مرتبه اتفاق افتاده که بعد از خواندن یک متن، محتوا، مطلب یا هر چیز دیگری در وب، نظر و دیدگاه خود را در مورد آن محتوا یا … اعلام کرده باشید؟ مطمئناً تعداد کسانی که به این سوال پاسخ مثبت میدهند خیلی کم است، و از بین آنها هم، تعداد کسانی که در موضوع مورد بحث، شرکت کرده اند کمتر است. در حقیقت بیشترین استفاده از فرم ثبت دیدگاه یا نظر؛ اعلام تشکر، اعلام حضور، اعلام مشکل در دانلود یا نظراتی از این دست می باشد. تا بحال فکر کرده ایم که این مشکلات از کجا نشأت گرفته است؟ گفتم “مشکل”؛ بله این یکی از بزرگترین مشکلات وب فارسی است.
یکی از بزرگترین مشکلات وب فارسی همین، عدم شرکت در یک بحث یا محتوا است؟! اگر کمی اهل پیگیری وبسایت های خارجی باشید، حتماً دیده اید که تعداد دیدگاه های یک محتوا خیلی بیش از ۱۰۰ دیدگاه است؛ جالبتر از آن اینکه خیلی اوقات این نظرات، کامل کننده یا حتی بهتر از اصل نوشته هستند!!
فکر میکنم این موضوع نیز، یکی از هزاران مشکلی است که ناشی از فرهنگ، نحوه زندگی و روابط اجتماعی جامعه ما است. یکی از بدترین آسیبهایی که در جامعه ما شکل گرفته؛ بی تفاوتی است. تقریباً نسبت به هر چیزی که منفعتی(حداقل در زمان کوتاه) برای ما نداشته باشد، بی تفاوت هستیم. تعارف که با هم نداریم، این یکی از عادات بدی است که کم کم، خواسته یا ناخواسته همه گیر شده و یکی از اثراتش هم، عدم مشارکت در موضوعات مختلف در وب است(با اینکه بعید به نظر می رسد، امیدوارم این بزرگترین اثر این مشکل باشد).

آمار و ارقام:

بدنبال آماری از وضعیت وب در زبانهای مختلف بودم، که با سایت internetworldstats.com آشنا شدم. در این سایت آمار و ارقام جالبی بدست آوردم که در زیر میتوانید آنها را مشاهده کنید.

stat_internet_1 تصویر ۱) این تصویر بیشترین تعداد کاربران(بخوانید تاپ تن) اینترنت، به تفکیک زبان را در سال ۲۰۱۰ نشان میدهد.(آمار جدیدتر برای زبانها یافت نشد) زبان انگلیسی و چینی را بدلیل بین المللی بودن و تعداد جمعیت کنار بگذارید. زبانهای اسپانیولی و پرتغالی که به احتمال زیاد کشورهای آمریکای جنوبی، اسپانیا، پرتغال و مستعمره های قدیمی شان را تشکیل می دهد در رتبه های سوم و پنجم قرار گرفته اند. جالب این است زبان عربی، در رتبه هفتم قرار گرفته است.

stat_internet_2

تصویر ۲) این تصویر آمار تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه را در سال ۲۰۱۲ نشان میدهد. واقعاً خیلی عجیب است که ایران ۴۲ میلیون کاربر اینترنت دارد(البته به لطف دولت الکترونیک و سایت رفاهی!!!) ولی ضریب نفوذ زبان فارسی در اینترنت کمتر از زبان عربی است؟!

stat_internet_table1

جدول ۱) جمعیت کاربران اینترنت به تفکیک منطقه جغرافیایی در سال ۲۰۱۲. بترتیب آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، آمریکای شمالی، خاورمیانه و استرالیا بیشترین جمعیت را دارا هستند ولی بیشترین استفاده کنندگان اینترنت را بترتیب آسیا(بخوانید چین و ژاپن)، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و اقیانوسیه دارا هستند. بیشترین رشد را آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین داشته اند، گویا بالاخره این کشورها نیز به اهمیت وب و اینترنت پی برده اند.

stat_internet_3

تصویر ۳) این تصویر چارت جدول شماره یک را نمایش میدهد.

stat_internet_4

تصویر ۴) این تصویر ضریب نفوذ اینترنت را در مناطق مختلف جهان نمایش می دهد که گویای خیلی از واقعیت ها است. به راحتی میتوانید کشورهای توسعه یافته را در بالای نمودار و کشورهای در حال توسعه یا … را در پایین نمودار بیابید. رقابت نزدیکی بین خاورمیانه و آمریکای لاتین وجود دارد. بنظر میرسد میزان توسعه یافتگی با استفاده از اینترنت رابطه نزدیکی دارد.

stat_internet_5

تصویر ۵) این تصویر هم ۲۰ کشور که بیشترین تعداد کاربر اینترنت را دارند نمایش می دهد. جالب اینکه ایران در این جدول سیزدهم است ولی همچنان زبان پارسی در اینترنت کمیاب! بیشترین نسبت جمعیت به تعداد استفاده کنندگان اینترنت هم در اختیار آلمان، انگلیس و آمریکا است.

بگذریم؛ امیدوارم آمار بالا را با تامل بیشتری ملاحضه کرده باشید. برای من که خیلی جالب بود، مخصوصاً آخرین نمودار.

نتیجه:

با توجه به آمار بالا، میتوان نتیجه گرفت، مشکل تعداد کاربران اینترنت در ایران نیست بلکه همان بی تفاوتی است که ذکر شد. بهتر است، این بی تفاوتی را دشمنی از دشمنان زیاد خود(!) فرض کنید و مبارزه را شروع کنید. اگر مطلبی را می خوانید، می شنوید یا می بینید؛ بی تفاوت نباشید. اگر نظر، اطلاعات، مطالعه یا نقدی در موضوع مطرح شده دارید، حتماً آن را اعلام کنید. دو حالت بیشتر ندارد، اینکه شما درست بگویید و اطلاعات شما به اشتراک گذاشته می شود، و یا شما اشتباه می کنید و به اشتباهتان پی می برید و آن را اصلاح می کنید. البته هستند کسانی که بجای نقد و انتقاد صحیح، تنها به تخریب موضوع مورد بحث می پردازند! این نیز به مشکلات جدید جامعه مان تبدیل شده است.

چند توصیه:

• توسعه دهندگان توجه کنند که همیشه مقدار lang را در تگ body برابر با fa یا fa-IR قرار دهید.
• از توهین، تخریب و … یک موضوع، نویسنده و گوینده خودداری کنید، انتقادات خود را منطقی و دوستانه بیان کنید.
• اگر در موضوعی اطلاعات ندارید، اظهارنظر کمی بی معنی است، ولی یک سوال خوب بسیار سازنده خواهد بود.
• اگر موضوعی مورد توجه شما قرار گرفته است، بجای تشکر، آنرا به اشتراک بگذارید.
• دیدگاه برای تشکر بوجود نیامده است، ولی بعد از اظهارنظر یا سوال، تشکر یک عادت خوب بشمار می رود.
• اگر شنونده یا دریافت کننده دیدگاه یا نظر هستید، با دقت بخوانید و با رعایت احترام و ادب پاسخ را در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهید.
در انتها دو نمونه خارجی خواهید دید، که میزان مشارکت فعال و مناسب را، در روند تولید یک محتوای خوب و موثر نشان می دهد.

http://www.smashingmagazine.com/2010/08/03/

 http://coding.smashingmagazine.com/2009/01/20/

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»