طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

تبلیغات

مدتی است که طرح مکانیزه کنترل ورود به محدوده طرح زوج و فرد راه اندازی شده و خدا میداند چه تعداد جریمه ثبت شده و چه راننده هایی ندانسته موقع دریافت خلافی سورپرایز می شوند که باید ماشین شان را بجای جریمه به راهنمایی و رانندگی و شهرداری تحویل دهند. من بدلیل عبور هر روزه از این منطقه خیلی پیگیر بودم و از اجرای این طرح اطلاع داشتم؛ ولی شرایط بگونه ای است که اجرای این طرح، سوالات، مشکلات و مسائل زیر را بوجود آورده است.

۱. چرا اطلاع رسانی درستی برای این طرح انجام نشده است؟!

همانطور که برای ورود به طرح اصلی تهران، تابلوهای هشدار دهنده بهمراه ساعات ممنوعیت تردد  نصب شده، باید برای این منطقه هم اینکار انجام میشد. همه که صبح تا شب پای تلویزیون و صدا سیما نیستند، همه روزنامه نمیخوانند یا حتی بعضی اصلا اخبار را دنبال نمیکنند. پس نباید انتظار داشت همه از اجرای این طرح باخبر باشند.
* بهتر است تابلوهایی در مناطقی که ورودی طرح زوج وفرد است نصب شده و ساعت محدودیت عبور و مرور را مشخص کنند.

کنترل ترافیک و ورود به طرح اصلی

۲. چرا عدالت بین پلاکهای زوج وفرد وجود ندارد؟

ماشینهای زوج، روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و پنجشنبه بعد از ظهر میتوانند در این منطقه  تردد کنند ولی ماشینهای فرد روزهای یکشنبه، سه شنبه و ‌پنجشنبه! این در حالی است که روزهای پنجشنبه عملا تعطیل هست.
علاوه بر این تعداد ارقام فرد خیلی بیشتر از ارقام زوج است چون عدد صفر در ‌پلاک نداریم. پس ماشینهای فرد علاوه بر تعداد روز کمتر، با ترافیک بیشتری روبرو هستند.

پلاک زوج یا فرد

۳. چرا باید ماشین را گرانتر از تمام دنیا بخریم، عوارض شهرداری، مالیات و … را کامل بدهیم، بعد نصف سال نتوانیم از ماشین استفاده کنیم؟!!

اگر بخواهیم عدالت برقرار شود باید نصف این مبلغ حاضر را برای خرید و عوارض معمول پرداخت کنیم.

175636218_PhotoL

۴. اشخاصی که در داخل محدوده زوج و فرد زندگی میکنند چرا باید برای رفتن و برگشتن به خانه شان هم محدودیت داشته باشند؟!

اگر دوربین خروجی داشته باشیم چطور باید از خانه خارج شوند و حتی اگر نباشد هم چطور به خانه بازگردند؟ بنظر در زندان زندگی میکنند، که برای ورود و خروج به خانه شان هم باید پول پرداخت کنند!

* باید برای کسانی که در این محدوده زندگی میکنند، محدودیت عبور و مرور را از بین ببرند.

1391102516210410_PhotoL

۵. اجرای طرح زوج و فرد چقدر در آلودگی هوا تاثیر گذاشته است؟! ایا این طرح میتونه جلوی الودگی هوا را بگیره یا عواید مالی آن مد نظر است؟!

نمیدانم تابحال بررسی ای در مورد میزان آلودگی هوا قبل و بعد از اجرای این طرح انجام شده یا خیر؟! ولی فکر نمیکنم تفاوت چندانی داشته باشد. میزان آلایندگی ناوگان حمل و نقل عمومی بیشترین آلودگی را ایجاد میکنند، ولی تجهیز این ناوگان هزینه دارد ولی جریمه خودروهای شخصی درآمد؟!!

ترافیک تهران

۶. کارایی این طرح جز عادت دادن رانندگان به قانون شکنی و فرار از دوربینها چه بوده است؟!

الان برای طرح اصلی یکسری شغل کاذب درست شده که افراد برای پول در آوردن دنبال ماشین میدوند تا پلاک توسط دوربین ثبت نشود و راننده بدون جریمه وارد طرح شود. جالبه که هیچ کس بعنوان قانون شکنی به آن نگاه نمی کند؟! البته این در مورد خیلی از تخلفات رانندگی صدق میکند.

طرح زوج و فرد

۷. سوال نهایی اینکه اینگونه طرح های ترافیکی تابحال در کجای دنیا انجام شده است؟

طی تحقیقی که من انجام دادم، این گونه طرحها بیشتر در مواقع اظطرار انجام می شود، مثل آلودگی بیش از حد هوا، وجود مراسم های خاصی مثل کارناوال ها، مسابقات ملی، جام جهانی، المپیک و …

اما اجرای این طرح بصورت همیشگی و چیزی که در تهران اجرا می شود، بیشتر در آمریکای لاتین انجام می شود(در کشورهایی مثل مکزیک، کاستاریکا، شیلی و برزیل). البته این محدودیت ها تنها برای آلودگی هوا نیست و برای کاهش مصرف سوخت و همچنین جلوگیری از ترافیک و ازدحام نیز انجام می شود. البته بتازگی در شهرهایی مثل پاریس نیز این طرح اجرا می شود ولی تنها بصورت موردی و نه همیشگی!

طرح زوج وفرد سایر کشورها

***

طی اخباری جدید، گویا قصد دارند که از آخر خرداد طرح زوج و فرد را حذف کنند و محدودیت برای ماشینهای آلاینده اجرا شود؛ حالا اینکه چطور این طرح را اجرایی می کنند و آیا اصلا اجرایی خواهد شد یا خیر؟! بماند. ولی بعید میدانم با درآمد حاصل از این طرح تغییری در آن داده شود! اگر اینکار انجام شود شاید بتوان مجددا به مدیران شهر تهران دوباره اعتماد کرد. البته نحوه اجرای طرح هم خیلی مهم است.

I-80_Eastshore_Fwy_480

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»