طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

تبلیغات

انتخاب یک فونت مناسب، یکی از ارکان مهم، در طراحی یک وبسایت است! همیشه به وبسایت هایی بر میخوریم که طراحی خوبی دارند ولی خواندن مطالب در آنها سخت است و یا خسته کننده، یکی از مهمترین دلایل آن، انتخاب فونت نامناسب با کارایی آن وبسایت است.

قراردادن ورژن جدید فونت فارسی بهینه شده یکان برای وبسایت، بهانه ای شد برای نوشتن این پست؛ رامتین عزیز در سال ۱۳۹۲ پستی برای انتشار ورژن نخستین فونت یکان وب بهینه شده نوشت که با استقبال زیادی روبرو شد و خیلی‌ها را به استفاده از این فونت ترغیب کرد. امکاناتی که برای یک پروژه اختصاصی میخواستیم باعث تولید این فونت شد. قابلیت نوشتن همزمان اعداد انگلیسی و فارسی در فونت B Yekan و همچنین بهبود نمایش این فونت در مرورگرها در سایزهای کوچک از جمله این دلایل بود. البته همزمان با ارائه این فونت، خبر خوشی برای طراحان نیز داریم که در انتها به آن می پردازیم.

همان موقع بودند کسانی که کار روی فونت های مخصوص وبسایت را شروع کرده بودند، کار آنها هم خوب بود ولی ما فونت متفاوتی می خواستیم! در این دوسال خیلی از سایت ها بدون آنکه بدانند از فونت یکان وبلاگ ما استفاده میکنند و حتی آنرا با نام خودشان منتشر کرده اند؟!! گرچه حتی دانش لازم برای تغییر اسم و کپی رایت فونت را هم نداشتند و تمامی آنها، بلا استثنا کپی رایت وبلاگ‌ما را داشتند! حتی سایت های دولتی و سازمانی نیز از این فونت استفاده میکنند. فکر میکنم، عرضه رایگان این فونت، علاوه بر راحتی استفاده همه علاقمندان، به فراگیر شدن آن کمک زیادی کرد.

فونت یکان وب (فونت وبلاگ‌ما یکان وب نسخه ۳)

از این مقدمه ها که بگذریم، مجددا برای یک پروژه فروشگاه مجنتو، نیاز داشتیم که نمایش فونت را بهبود بدهیم، همین شد که رامتین دوباره دست بکار شد و ورژنی جدید از فونت یکان وب بهینه شده را آماده کرد. فونت یکان وب جدید که با نام فونت وبلاگ‌ما یکان وب ورژن ۳ منتشر میگردد شامل تغییرات زیر است:

  • بهبود نمایش فونت یکان وب حرف‌های هـ، و، ی، ـهـ، ک، گ، ـکـ و ـگـ که در فارسی کارایی زیادی دارند.
  • بهبود نمایش فونت یکان وب در مرورگهای جدید کروم، موزیلا و IE10
  • بهبود نمایش فونت یکان وب در تمامی سایزها (کوچک تا بزرگ)
  • متناسب سازی سایز فونت یکان وب وبلاگ‌ما با سایز نرمال وب
  • چندین تغییر جدید در برخی گلیف ها در راستای سبک کردن حجم فونت

در زیر میتوانید مقایسه ها و تغییراتی را که فونتهای مختلف در مرورگر موزیلا دارند را مشاهده کنید:

تصویر دمو فونت یکان معمولی نسخه وب
تصویر دمو فونت یکان معمولی نسخه وب

تصویر فونت یکان نسخه 2 وبلاگ ما با فونت انگلیسی/فارسی
تصویر فونت یکان نسخه ۲ وبلاگ ما با فونت انگلیسی/فارسی

تصویر فونت یکان نسخه 3 وبلاگ ما با فونت فارسی
تصویر فونت یکان نسخه ۳ وبلاگ ما با فونت فارسی

دمو آنلاین استفاده از فونت های یکان مختلف برای استفاده در وبسایت ها

در پایین میتوانید فونت جدید را دانلود کرده و استفاده کنید. ما برای استفاده از فونت‌ها از شما هزینه ای نخواهیم گرفت؛ ولی انتظار داریم که تجربه هایتان را در مورد استفاده از این فونت‌ها با ما درمیان بگذارید و در صورت تمایل وبسایت هایی که در آنها از این فونت ها استفاده می کنید اعلام کنید تا نتیجه را ما هم ببینیم و لذت ببریم.

دانلود فونت یکان وب وبلاگ‌ما نسخه ۳

و اما خبر خوب: با بروز شدن هویت بصری گوگل؟! تغییرات زیادی در گوگل کروم نیز رخ داده که مهمترین آن برای ما، بهبود نمایش فونت های فارسی در این مرورگر محبوب است! بله دیگر نگران نمایش فونت های فارسی در کروم نباشد، در نسخه جدید این مرورگر تمامی فونت ها به خوبی نمایش داده شده و نیازی به استفاده از فونت های بهینه و غیره نیست، ولی هنوز در مرورگرهایی مثل موزیلا، IE و … این قابلیت پیاده سازی کاملی ندارد و همچنان به این فونت ها نیاز داریم.

سخن نهایی: دوستان عزیزی(؟!) که مشغول کپی کردن و منتشر کردن این فونت ها در وبلاگ و وبسایت خودشان هستند، حداقل نام منبع را ذکر نمایید. یا حداقل وقتی ما کامنتی در این مورد به شما میدهیم، آنرا منتشر کنید 🙂

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»