طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

تبلیغات

صحبت و تصمیم گیری در بخش حمل و نقل یک فروشگاه اینترنتی ممکن است خیلی خسته کننده بنظر برسد، یا اینکه زیاد مورد علاقه شما نباشد ولی یکی از بخشهای اساسی در لجستیک یک فروشگاه اینترنتی است. سیاست های برگشت کالا فروشگاه شما چیست؟ چه کسانی سفارشهای شما را تکمیل کرده و پردازش نهایی میکنند؟ چه افرادی محصولات شما را بسته بندی میکنند؟ آیا بیش از حد روی حمل و نقل تمرکز داشته اید؟ آیا مشتریان شما از مدت زمان ارسال کالا، رضایت دارند؟

همه این موارد باید درنظر گرفته شوند، ولی به خاطر همین موارد است که خیلی از شرکتهای شناخته شده، چاره را در برونسپاری حمل و نقل می بینند تا زمانی که هزینه های آنها زیاد نشده باشد!

زمان آن رسیده که تمرکز بیشتری روی بحث حمل و نقل کسب و کارتان داشته باشید. در حقیقت باید بدانید که روشهای حمل و نقل شما چیست و چگونه باید کار کند، این موارد را حتی باید قبل از راه اندازی کسب و کارتان در نظر داشته باشید.

مطمئنا، شما در طی این مسیر موانع زیادی پیش رو خواهید داشت، اما نکته این است که باید یک برنامه منسجم داشته باشید و به طور مداوم این طرحها را تغییر دهید تا مطمئن شوید که بهترین بازدهی را از حمل و نقل خواهید گرفت.

پس با وبلاگ ما همراه باشید تا اولین قسمت از نکته ها و ابزار مناسب حمل و نقل فروشگاه های اینترنتی را به شما معرفی کنیم.

 

قوانین بازپرداخت یا استرداد کالا(Refund policy)

اولین قدم در سیاست گذاری حمل و نقل یک فروشگاه اینترنتی، رویه های بازگشت کالا یا همان قوانین بازپرداخت کالا است. بعد از مشخص شدن این سیاست و قوانین باید آنها را بصورتی کاملا حقوقی نوشته و داخل وبسایت خود قرار دهید. دقت کنید که این موارد باید در صفحه ای جداگانه و اختصاصی نوشته شوند، از نوشتن این قوانین در صفحه سوالات متداول یا قوانین حمل و نقل بپرهیزید.

گارانتی بازگشت کالا

بعضی فروشگاه های اینترنتی از عنوان گارانتی بازگشت کالا استفاده میکنند. اگر میخواهید از این عنوان استفاده کنید، حتما باید ساز و کارهای دقیقی برای این موارد درنظر گرفته باشید، چرا که عواقب سنگینی برای فروشگاه شما بدنبال خواهد داشت. اگر میخواهید برای کالاهای خاصی این سیاست را  داشته باشید باید در صفحه محصول، سبد خرید و فاکتور این مورد ذکر شود و همچنین در صفحه قوانین مشخص کنید که تنها برای محصولات مشخص شده ضمانت بازگشت دارید.

lib-banner-warranty

نکات مهم در نوشتن این متن:

  • حتما به سیاست ها و نوع محصولاتتان در نوشتن این قوانین توجه کنید.( برخی محصولات مصرفی امکان بازگشت از خرید را ندارند!)
  • هزینه های بازگشت کالا به عهده کدام طرف خواهد بود؟
  • کالاهای مرجوع شده به کجا و چه آدرسی باید ارسال شوند؟
  • هماهنگی لازم برای بازگشت سفارش چطور انجام می شود؟
  • مدت زمان مجاز برای تعویض یا بازپس دادن کالا مشخص باشد. سیاست شما برای روزهای تعطیل هم باید مشخص باشد.
  • همه فهم و کاملا روشن و واضح بنویسید! (گاهی اوقات متن هایی در این بخش را باید چندین بار بخوانید تا متوجه بشوید چطور باید عمل کرد؟! که این خیلی بد است و مشتری را پس خواهد زد)
  • در صورت امکان یک فلوچارت یا اینفوگرافی از رویه بازگشت کالا تهیه کرده و در صفحه قوانین بازگشت قرار دهید؛ همیشه تصویر گویاتر از متن های نوشتاری هستند.

refund_policy_infography_by_weblogma

صفحه اختصاصی

داشتن صفحه ای اختصاصی، بهمراه متنی واضح و قابل فهم برای این مورد، میتواند باعث جلب اطمینان بیشتر، برای فروشگاه شما باشد؛ چرا که مشتری شما باید بتواند با اطمینان خرید کند و همواره این امکان را داشته باشد که محصول خریداری شده را بازپس دهد، توجه کنید که شما فروشگاه اینترنتی دارید و مشتری تنها از طریق خواندن و مشاهده تصاویر خرید میکند و ممکن است که محصول خریداری شده را از نزدیک نپسندد یا بخواهد آنرا عوض کند. همیشه یکی از ملاک های مهم در خرید اینترنتی امکان بازگشت کالا است. حتما لینک این صفحه را در جایی مشخص(علاوه بر فوتر سایت فروشگاه) قرار دهید که قابل مشاهده باشد. اگر از ضمانت بازگشت استفاده میکنید، آیکن یا متن آنرا به این صفحه لینک کنید.

در سایتهای انگلیسی فروشگاه ساز shopify این امکان را برای کاربرانش گذاشته که بتوانند این متن را تولید و مدیریت کنند. اگر زبانتان خوب است میتوانید در اینجا ثبت نام کرده و متن موردنظر را ترجمه کنید؛ ولی یک راه بهتر مطالعه متون چند فروشگاه بزرگ است. البته بهیچ وجه آن متون را کپی نکنید و تنها با مطالعه آنها، متن مورد نظر خود را بنویسید.(بارها  شده در فروشگاه های مختلف متن های کپی شده از فروشگاه های بزرگ راه دیده ایم، حتی نام فروشگاه را تغییر نداده اند؟!!)

نمونه هایی برای قوانین بازگشت و استرداد کالا در چند فروشگاه اینترنتی:

دیجیکالادمانمامدیسهالبسکو

/پایان قسمت اول از نکات مهم در حمل و نقل لجستیک و فروشگاه های اینترنتی

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»