طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

تبلیغات

اگر از دنبال‌کنندگان وبلاگ‌ما باشید، علاقه ام به رادیو و پادکست را دیده‌اید. ولی توی دو سال اخیر با توجه به نزول رادیو و ارتقا محتوای پادکست‌ها، شنیدن پادکست‌ها در موضوعات مختلف لذتی غیرقابل وصف دارد. یکی از مزیت‌های شنیدن پادکست، عدم نیازش به داشتن تمرکز زیاد روی مطلب ارائه شده است؛ بطوریکه میتوان موقع کار براحتی آنها را گوش داد. البته بعضی مواقع هم ممکن است تمرکز کافی نداشته باشید که در آنصورت میتوانید یکبار دیگه اونو گوش بکنید!

 

چرا پادکست گوش کنیم؟

پاسخ به این سوال خیلی راحت است؛ پاسخ نخست همان هست که در بالا گفتم، عدم نیاز به تمرکز بالا موقع گوش دادن به پادکست است. پاسخ دیگر این است که میتوانید همزمان با انجام کارهای دیگر، مثل برنامه نویسی، مرور ایمیل‌ها و مکاتبات، رانندگی، پیاده‌روی و  ورزش و … سرگرم شوید. ولی اصلی‌ترین دلیل از نظر من، یاد گرفتن موضوعات و مطالب بیشتر در زمان از دست رفته خواهد بود. مثلا برای من که زمان کمی برای خواندن کتابهای غیر تخصصی دارم، شنیدن خلاصه یک رمان یا داستان کوتاه خیلی میتواند جذاب باشد.
چرا فکر میکنید شنیدن یک مطلب هر چقدر غیر مرتبط با کارتان روزی به کارتان نمی‌آید؛ بارها شده همین اطلاعات کوچک و سطحی در پروژه‌های مختلف بکارم آمده و حداقل دیدی نسبی به مسائل مختلف به من داده است.

برای همین بود که اسم مطلب را گذاشتم «معجزه‌ای به نام پادکست!» چرا که واقعا معجزه ایست برای من که وقت محدود دارم و دنیایی از اطلاعاتی که دوست دارم حداقلی از آنها را بشناسم و تجربه کنم.

 

چه پادکست‌های گوش کنیم؟

امروز تقریبا در هر موضوعی پادکست ساخته می شود. پس به هر موضوعی علاقه دارید، پادکست‌های آن را گوش کنید، اگر زبانتان خوب باشد که عالیست! شما هزاران پادکست در زمینه های مختلف برای گوش دادن دارید. ولی اگر برنامه‌نویس، گیک یا علاقمند حوزه فناوری هستید شانس با شما یار هست چرا که پادکست‌های زیادی برای شما در حال تولید است. در ادامه تعدادی از بهترین پادکست‌هایی که آنها را دنبال میکنم را معرفی میکنم تا شما هم آنها را بشناسید، احتمالا از شنونده‌های آنها بشوید.

 

معرفی پادکست‌های جذاب و شنیدنی

پادکست‌های فارسی

 

رادیو گیک(با اجرای جادی)
یکی از بهترین پادکست‌های فناوری که در مورد اخبار خسته کننده گجت‌ها نیست. بلکه رادیو گیک یک پادکست در مورد مطلب روز فناوری با نگاه یک گیک است. یا به قول خودش: 

رادیو گیک یک ایستگاه رادیویی نیست! رادیو گیک یک حرکتگاه رادیویی است. با نگاه به چهارراه جامعه و تکنولوژی!

این پادکست را با اسم «کیبرد آزاد» یا «رادیو گیک» میتوانید در اپلیکیشن‌های مختلف پادکست بشنوید. جادی میرمیرانی اینطوری خودشو معرفی میکنه: یک گیک هستم و یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم باید بگم آزادی. 

رادیو گیک را اینجا دنبال کنید 
جادی در توییتر دنبال کنید

 

چنل بی

چنل بی(با اجرای علی بندری)
میتونم بگم بهترین و حرفه‌ای ترین پادکست فارسی زبان که در مورد موضوعات متنوع و شنیدنی از ژورنال‌ها و منابع خارجی است. یک تیم داره چنل‌بی را میچرخونه که میتوانید در سایت channelbpodcast.com با آنها آشنا بشوید.

اولین اپیزود پادکست ChannelB با اسم اولیه‌ی کانال‌ بی و با کمک ناملیک در تابستان ۲۰۱۵ منتشر شد. از آن به بعد هر سه هفته یک بار اپیزود جدیدی منتشر شده است، کمابیش. در هر اپیزود پادکست گزارش بلند یک ماجرای واقعی را که در یک رسانه‌ی معتبر انگلیسی‌زبان منتشر شده به فارسی می‌شنوید. از زمستان ۱۳۹۵ پادکست با همکاری یک تیم سه نفره تولید می‌شود.

این گروه پادکست دیگری با نام BPlus دارند که از سایت جذاب Blinkist خلاصه کتاب‌های جالب را بازگو میکند. اگر وقت کتاب خوندن ندارید حتما این پادکست را دنبال کنید. اگر هم کتاب خوان هستید بازم این پادکست را دنبال کنید تا کتابهای خوب را بشناسید و بخوانید.

چنل بی را اینجا دنبال کنید 
چنل بی در توییتر دنبال کنید

 

رادیو فول استک

رادیو فول‌استک(با اجرای بهزاد مرادی)
رادیو فول استک یک پادکست مصاحبه‌ای با اهالی فناوری و برنامه‌نویس هاست. این پادکست توسط سکان آکادمی تهیه می شود. اگر میخواهید بیشتر با آدم‌های موفق و گاها سرشناس این حوزه آشنا بشید این رادیو حتما به کار شما می‌آید.

رادیو فول استک را اینجا دنبال کنید 
سکان آکادمی را در توییتر دنبال کنید

 

پادکست دایجست

پادکست دایجست(با اجرای فرشاد محمودی)
این پادکست خیلی جذاب در مورد مسائل مختلف(اغلب علمی و تاریخی) که ممکن است شنیده باشید توضیحات جالبی می دهد که با چند دقیقه گوش دادن به دایجست میتوانید درک خوبی از آنها بدست بیاورید. البته این پادکست تمرکز بیشتری برای شنیدن نیاز دارد. خودشون اینطوری میگویند:

پادکستی برای توضیح موضوعات نسبتا پیچیده‌ی دنیای اطراف ما

پادکست دایجست را اینجا دنبال کنید 
فرشاد محمودی را در توییتر دنبال کنید

 

پادکست استرینگ کست

استرینگ کست(با اجرای شاهین جوادی)
پادکستی که با کمی چاشنی بامزه یک مبحث علمی گاها پیچیده را توضیح میده یا بقول خودشون:

StringCast یک دوهفته‌نامه صوتی هستش که جالب ترین و عجیب ترین موضوعات علمی رو به بامزه ترین شکل ممکن و با بهترین موسیقی های ممکن در زمانی کوتاه براتون تعریف میکنه

پادکست دایجست را اینجا دنبال کنید 
شاهین جوادی و پادکست را در توییتر دنبال کنید

 

پادکستهای فارسی دیگری که فرصت نشد اطلاعات کاملتری در مورد آنها بنویسم، و شنیدن‌شان خالی از لطف نیست:

  • پادکست کرن
  • رادیو جولون
  • پادکست سبکتو
  • رادیو بادیو
  • رادیو دال

 

پادکست‌های انگلیسی

مجموعه پادکست‌های ChangeLog
یکی از بهترین پادکست‌هایی که در حوزه تکنولوژی بعلاوه یک پلتفرم حرفه‌ای برای انتشار پادکست که در موضوعات مختلف زیر پادکست منتشر میکند:

  • The Changelog:
    Conversations with the hackers, leaders, and innovators of software development.
  • JS Party
    A community celebration of JavaScript and the web.
  • Founders Talk
    In-depth, one on one conversations with founders, CEOs, and makers. The journey, lessons learned, and the struggles. Let’s do this!
  • Away from Keyboard
    Exploring the human side of creative work.
  • Practical AI
    Making artificial intelligence practical, productive, and accessible to everyone.
  • Go Time
    A panel of Go experts and special guests discuss the Go programming language, the community, and everything in between.
  • Backstage
    Behind the scenes ~ a show about the inner-workings of Changelog.
  • Spotlight
    Big announcements, conferences, the hallway track. We’re in the trenches having awesome conversations with real people from the community.

پادکستهای ChangeLog را اینجا و توییتر دنبال کنید

 

معرفی پادکست استارت آپ و منتورها

Mixergy مجموعه سخنرانی‌ها و درس‌هایی از تجربیات منتورهای موفق
یکی از بهترین منابع برای کسانی که علاقه به راه‌اندازی یک کسب و کار جدید دارند، در Mixergy میتوانید مصاحبه هایی عالی در مورد پروژه‌های مختلف را بشوید. خود راه اندازی این وبسایت هم داستانی جالب دارد که در اینجا میتوانید بخوانید.

پادکستهای Mixergy را اینجا و توییتر دنبال کنید

 

لطفا پادکست‌هایی که میشناسید و ارزش شنیدن دارند را در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید 😉

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»