خیریه
خیریه

تبلیغات

تکنیک های زیادی جهت اشکال زدایی یا دیباگ کدهای php وجود دارد، که شما را از ساعت ها کلنجار رفتن با کدهایتان نجات می دهد. (البته خیلی از برنامه نویسان، مثل من تنها از مرورگر برای اشکال زدایی استفاده می کنند که بستگی به مهارت شما در برنامه نویسی با این زبان دارد) روشهای موثر دیباگ کردن میتواند در عین سادگی، بسیاری از خطاها را گزارش دهد. یکی از تکنیکهای پیشرفته تر چاپ عباراتی جهت رفع دقیق تر خطاها و اشکالات است. حال به بررسی دیباگرهای php می پردازیم.

ابزار دیباگ کدهای پی اچ پی(Debugging Tools)

۱- Webgrind

این دیباگر که از xdebug مشتق شده است، جهت دیباگ کدهای php 5 استفاده می شود. این دیباگر، زیرمجموعه ای از ویژگی های kcachegrind است که علاوه بر نصب سریع، در تمامی پلتفرم ها نیز کار می کند.

دیباگر php

 

۲- Xdebug

 Xdebug یکی از محبوبترین ها در میان دیباگرهای زبان php است. این دیباگر با سرعت بالای خود، اطلاعات مفیدی در مورد اشتباهات و خطاهای سورس کد در اختیار شما قرار می دهد. یکی از مزیت های دیگر این دیباگر، نصب بصورت پلاگین در IDE های پرکاربردی مثل PHPEclipse و phpDesigner است.

post-4-xdebug

۳- Gubed PHP Debugger

همانطور که از نام آن برمی آید جهت کشف خطاهای منطقی بکار می رود. یافتن خطاهای منطقی کار ساده ای نیست، مخصوصاً زمانی که از دیباگر استفاده نمی کنید.

gubed-php-debugger

۴- DBG

DBG یک دیباگر قوی و محبوب php است که بصورت لوکال یا دسترسی راه دور(ریموت) کارایی دارد. این دیباگر نیز در IDE های معروف php بصورت خط فرمان در اختیار شما قرار دارد.

۵- PHP_Debug

یک پروژه متن باز است که اطلاعات خوبی در مورد اشتباهات شما در کد php می دهد که میتواند در دیباگ بکار آید. این مورد میتواند زمان پردازش کدهای php را نیز نمایش دهد؛ همچنین میتوان عملکرد بلاک های مختلف سورس کد را بررسی نمود و یک فرم گرافیکی نیز تولید میکند که به خروجی توابع print_r یا var_dump شباهت دارد.

۶- PHP_Dyn

این دیباگر نیز یکی از بهترین دیباگرهای متن باز است. یکی از قابلیتهای ویژه آن trace در زمان اجرای برنامه و مشاهده آرگومانهای توابع و همچنین خروجی آنها است.

دیباگر dyn

۷- MacGDBp

MacGDBp یک دیباگر جهت دیباگ کدهای php در سیستم عامل مک است. تمام قابلیتهایی که از یک دیباگر حرفه ای نیاز دارید در MacGDBp یافت میشود، مثل قابلیت trace کد و همچنین تنظیم breakpoints در میان کد برنامه.

step

۸- در انتهای این مبحث باید اضافه کنم؛ میتوان بجای دیباگرهای بالا، خودتان کد را دیباگ کنید. برای اینکار ابتدا باید داخل فایل php.ini مقدار display_errors را On و error_reporting  را E_ALL قرار دهید. حالا بعد از ایجاد خطا به شما نمایش داده می شود. همچنین برای مشاهده مقادیر موجود در آرایه ها از قطعه کد زیر استفاده نمایید(در تست فرم ها خیلی کارایی دارد). جهت رفع خطاهای منطقی راهی جز کسب تجربه بیشتر وجود ندارد، پس در این مورد از یکی از دیباگرهای بالا استفاده کنید.

exit(nl2br(print_r($_POST,1)));

منبع: smashingmagazine

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»