طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی

تبلیغات

همیشه وقتی به کسی می گویی کامپیوتر خواندی یا برنامه نویس هستی، اولین چیزی که در ذهن طرف مقابل خطور میکند، تصویر یک گیک(!)، چیزی شبیه تصویر زیر است و اینکه، احتمالاً هیچ چیز از هنر و هنرمند نمی دانید. دائماً کله تان در کامپیوتر است و این در حالی است که خیلی از کامپیوتری ها، هنرمند هستند یا حداقل هنر را دوست دارند و مواردی را دنبال می کنند. تعدادی از دوستان من با اینکه کامپیوتری هستند الان از بازیگران موفق تئاتراند. خیلی ها هم ساز میزنند و مثال هایی از این دست کم نیستند. یکی از مواردی که من قصد دارم در این وبلاگ بهش بپردازم همین موضوعات است. پس…

گیک کامپیوتری

امروز میخواهم یک نقد که چه عرض کنم، یک معرفی یا بررسی در مورد رادیو تئاتر بنویسم. مناسبتش هم برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر و برگزاری رادیو تئاتر است. برای کسانی که، زیاد رادیویی یا تئاتری نیستند، خیلی واژه عجیبی بنظر می رسد. رادیوتئاتر؛ یعنی چی؟رادیو، تئاتر، نمایش و نمایشنامه خوانی مواردی است که ممکن است به ذهن برسد. ولی در ادامه این گونه نمایشی را توضیح میدهم. قبل از همه چیز لازم است رادیو نمایش را معرفی کنم؛ رادیو نمایش که نزدیک دو سال پیش افتتاح شد، روی موج ۱۰۷.۵ باند اف ام قابل دسترس است، یکی از سرگرمی های مناسب برای کامپیوتری ها است(البته اگر تمرکز زیاد احتیاج نداشته باشید)، کلاً بیشتر برنامه هایش مربوط به نمایش رادیویی، تئاتر و سینما است(نقد وبسایتش را بزودی انجام می دهیم). آدرس وبسایت رادیو نمایش www.radionamayesh.ir است و شماره پیامک آن ۳۰۰۰۰۱۰۷۵ است که میتوانید در برنامه های مختلف همراه آنها باشید، کلاً یک جمع صمیمی از رادیویی ها و تئاتری ها هستند و شنونده های زیادی دارند.

radionamayesh

بگذریم، «راديو تئاتر» همان اجرای نمايش راديويي است، به صورت زنده، روي صحنه و در مقابل ديد تماشاگر. تماشاگر، هنرمندان نمايش را روي صحنه مي‌بيند، اما پشت ميكروفن. به عبارت ديگر راديوتئاتر نه نمايش راديویی صرف است و نه نمايش صحنه‌ای صرف. بلكه تلفيقي از اين دو است. بنابراين مي‌توان گفت كه هر دوي آنهاست و هيچكدام آنها هم نيست. براي همين است كه اهالی تئاتر و هنرمندان راديو از ابن مديوم نوظهور به عنوان رسانه‌ای جديد نام مي‌برند.

نمایش رادیو تئاتر

تعریف بالا از وبسایت جام جم استخراج شده است و بنظر اینجانب تعریفی مختصر و مفید است. روز گذشته به اتفاق یکی از دوستان به دیدن رادیوتئاتر «همه دزدها که دزد نیستند» رفتیم. واقعاً لذت بردیم. اجرای بازیگران عالی بود، که نسبت به نمایش های دیگر واقعاً خیلی خوب شده بود. سایر عوامل هم که حرفه ای هستند و جای بحث باقی نمی گذارند.

hameDozdha

همه  دزد ها که دزد نیستند

نوشته ی : داریو فو

کارگردان : مینو جبارزاده

بازیگران به ترتیب اجرای نقش:

امیر جوشقانی، نوشین حسن زاده، نورالدین جوادیان، فریبا طاهری، مرضیه صدرایی، محسن بهرامی، کامیار محبی

تهیه کننده : فرشاد آذرنیا

صدابردار: دکتر حاجی نوروزی

افکتور : نرگس موسی پور

مکان اجرا : پژوهشکده ی فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی ، خیابان انقلاب ، بین فلسطین و چهارراه ولیعصر نبش خیابان مظفر

hameDozdha_2

hameDozdha_3

hameDozdha_4

این نمایش، موضوعی کمدی اجتماعی را روایت می کند که بیشتر حول موضوع خیانت است ولی چاشنی طنزش زیاده!(در سالن اجرا چند تایی بچه هم بودند که، امیدوارم حوصله شان سر رفته باشد؛ چون در غیر اینصورت بد آموزی داشت برایشان!!!) خانم موسی پور، افکتور نمایشها، که من خیلی برایم جالب بود در صحنه حضور داشتند و شاید باور نکنید با چه سختی ای کار میکردند. همین صدای پا، ریختن، شکستن یا دیگر صداهای محیطی، که در نمایش می شنوید توسط افکتور تولید می شوند. تا یادم نرفته، مجری هم آقای هدایتی عزیز است، که صدای گرمش را خیلی از رادیو شنیدید.

سال گذشته آثار خیلی بهتری در رادیو تئاتر حضور داشتند، فکر کنم بخاطر حضور آقای ایوب آقاخانی بود، ایشان از روی نسخه رادیویی نمایشها، انتخاب نمایش را انجام دادند، در حالی که امسال؛ آن طور که من شنیدم، تنها از روی متن نمایشنامه انتخاب ها صورت گرفته است. نمیدانم امسال چه مشکلی پیش آمده بود که آقای آقاخانی و خیلی از بزرگان رادیو، مثل اساتیدی چون شجره، زنجان پور، شهرستانی، پیشگر، ژاله علو،آقایان عمرانی و … حضور نداشتند. البته سال گذشته نیز، همه حضور نداشتند ولی کارها خیلی قوی تر بود. در کارهای انتخابی از سایر استانها، همیشه دو استان فارس با آرش جمال الدینی و استان خراسان شمالی با مجید حمزانلویی، نمایش های قابل قبولی ارائه کردند. خلاصه اینکه، رادیو تئاتر امسال هم تمام شد و سوالات زیادی برای من و امثال منی پیش آمده که احتمالاً در برنامه دیالوگ(هر شب ساعت ۸ با سردبیری ایوب آقاخانی پخش میشود) مطرح خواهند شد.

radio_theater-2

در آخر توصیه می کنم حتماً تئاتر و سینما بروید، مخصوصاً تئاتر، که علاوه بر لذت بیشتر، نتایج مثبت دیگری نیز برای شما خواهد داشت(خودتان خواهید فهمید!). اگر در جشنواره فجر آشنا یا بقولی لینک دارید، دو نمایش پلکان به کارگردانی آقای مرزبان و هفت شب با مهمان نا خوانده به کارگردانی فرهاد آئیش را از دست ندهید(اگر لینکتان خیلی قوی بود، به من ایمیل بزنید تا با هم برویم!). زحمت عکس های رادیو تئاتر هم خانم لیلا جعفری کشیده اند؛ایشان از طرف سایت ایران تئاتر در جشنواره رادیو تئاتر حضور داشتند.

تئاتر

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»