خیریه
خیریه

تبلیغات

سلام، امروز با قسمت اول کسب درآمد دلاری از کانال یوتیوب با شما هستم، الان چند وقتی هست که در زمینه یوتیوب داریم فعالیت میکنیم و تجربیات خوبی در این زمینه بدست آوردم که میخواستم اینجا با شما به اشتراک بذارم. شاید بگید تو برنامه‌نویس رو به چه اینکارها؟! خب منم هر از چندگاهی اینو میپرسم از خودم ولی بالاخره اینم در حوزه IT هست و خیلی دور نیست از ما!

توی این پست به چند سوالی که همیشه در جلسات حضوری و تلفنی از من سوال میشه جواب میدم و احتمالا(نزدیک به ۵ درصد 🙂 سعی میکنم یک مجموعه مطلب در این مورد اینجا و در وبلاگ شرکت بنویسم که شما با کار یوتیوب و کسب درآمد دلاری اون بیشتر آشنا بشید؛ همینطور با احتمال خیلی ضعیفتر(نزدیک به یک درصد!) ویدئوهایی از این مطالب هم آماده میکنیم که شما و دوستان یوتیوبر بتونید از اونها استفاده کنید. دلیل این احتمال آخری هم صدا و تصویر ناهمگون؟! خودمه که خودم زیاد راضی به اینکار نیستم.

چند اصطلاح مهم در این مطلب:

Creator یا سازنده: کسی که ویدئو میسازد و در یوتیوب قرار میدهد (صاحب یا صاحبین کانال).

YouTube Studio: استودیو یوتیوب که محیط کار مدیریت یک کانال یوتیوب هست.

Monetization: درآمدسازی یا پول سازی که پروسه کسب درآمد از یوتیوب است.

 

خب بریم سراغ سوالات:

پرسش: چطور یک کانال یوتیوب درآمدزا درست کنم؟

پاسخ:

ساختن یک کانال یوتیوب کاری نداره، شما با یک اکانت جیمیل که دارید میتونید کانال یوتیوب خودتون رو ایجاد کنید. ولی کسب درآمد از کانال یوتیوب یک داستان دیگه هست که به اون میپردازیم. ولی برای ساخت کانال کافیه وارد Gmail بشوید و بعد به آدرس youtube.com بروید، اگر قبلا کانال ایجاد نکرده باشید صفحه زیر به شما نمایش داده میشود که از شما میخواهد نام و نام خانوادگی که در کانال شما نمایش داده میشود را انتخاب کنید و تایید کنید.

چطور یک کانال یوتیوب درآمدزا درست کنم
چطور یک کانال یوتیوب درآمدزا درست کنم
چطور یک کانال یوتیوب درآمدزا درست کنم
تصویری از کانال یوتیوب ساخته شده

تبریک! شما کانال خودتون رو ساختید. قبل از پرداختن به نحوه درآمدزایی ابتدا توضیحی مختصر در مورد منوهای مختلف میدهم، پس با ما همراه باشید.

چطور یک کانال یوتیوب را مدیریت کنیم؟
چطور یک کانال یوتیوب را مدیریت کنیم؟

 

پرسش: چطور یک کانال یوتیوب را مدیریت کنیم؟

پاسخ:

مدیریت یک کانال یوتیوب کار ساده ای هست و نیست! کار اصلی در یوتیوب آپلود ویدئو هست که خب خیلی ساده هست و با کلیک روی دکمه آپلود و انتخاب ویدئو و ورود مشخصات ویدئو(عنوان/توضیحات/تصویر/زبان/دسته بندی/تگ هاو …) کار ارسال ویدئو انجام میشود ولی سختی کار بررسی و مدیریت ویدئوها و نحوه ورود اطلاعات و دانش آنالیتیک یوتیوب است. پس فعلا ما توضیحاتی خلاصه در مورد محیط YouTube Studio بدهیم تا بعد…

بعد از ساخت کانال شما به محیطی به اسم YouTube Studio (که از این به بعد ما استودیو میگوییم) منتقل میشوید. این اتاق کنترل یک کانال یوتیوبی هست که دارای منوهای زیر هست:

  • Dashboard
  • Videos
  • Playlists
  • Analytics
  • Comments
  • Subtitles
  • Monetization
  • Audio Library
  • Settings
  • Send Feedback
  • Classic Studio

میبینید که تعداد منوها از وردپرس هم کمتر هست! پس بنظر کار سختی نیست. حالا برای هر صفحه یک توضیحات مختصری میدهم که ببینید که هر کدوم چه کاری انجام میدهند.

تصویر داشبورد کانال یوتیوب مانیتایز
تصویر داشبورد کانال یوتیوب مانیتایز

 

داشبورد: در اولین صفحه که اسم داشبورد دارد با توجه به شرایط کانال آیتم های مختلفی را میبینید:

  • اخبار: در این بخش، آخرین اخبار مربوط به یوتیوب و سازنده های یوتیوب را مشاهده خواهید کرد، برعکس خیلی از پنل ها باید این را بدقت زیر نظر داشته باشید، چون یوتیوب هر روز یک قانون جدید میذاره تا پول درآوردن رو سخت تر بکند؟!
  • چیزهای جدید استودیو: توی این بخش همونطور که از اسمش پیداست، گزینه های جدید که به استودیو اضافه میشه یا مشکلاتی که برطرف میشه را اینجا میتونید ببینید.
  • کانال آنالیتیکس: این بخش تعداد سابسکرایب های شما بعلاوه آمار آخرین بازدید های ویدئوها و میزان بازدید/زمان مشاهده و درآمد کانال در ۲۸ روز گذشته را مشاهده میکنید.
  • آخرین سابسکرایب ها: سه تا از آخرین کسانی که در کانال شما سابسکرایب کردن رو میتونید اینجا ببینید. البته فقط کسانی که تعداد سابسکرایب اونها قابل مشاهده باشه را نمایش میدهد.
  • یک بخش هم آخرین ویدئوهای مربوط به Creator Insider را معرفی میکند که آموزش هایی به سازنده ها است.
  • یک بخش هم مربوط به آخرین پست هایی است که در کانال خود منتشر کرده اید.

 

پرسش: من کانال یوتیوب دارم ولی درآمد ندارم، چطور از کانال یوتیوب درآمد کسب کنم؟

پاسخ:

اگر در یک جمله بخواهم بگویم، برای اینکه یک کانال یوتیوب به درآمد برسد یا به اصطلاح Monetize شود، باید بعد از گرفتن ۱۰۰۰ عضو در کانال و ۴۰۰۰ ساعت نمایش ویدئو عمومی(public) در یکسال اخیر داشته باشید و بعد درخواست خود را جهت پیوستن به Partner Program بدهید، بعد از بررسی کانال یوتیوب شما توسط تیم PP و تایید آنها کانال شما مانیتایز میشود.

 

نکات مهم:

  • بدلیل تغییر تیم review یوتیوب و قوانین سختگیرانه جدید، پیوستن به کانالهای کسب درآمد بسیار سخت شده است. اگر درخواست دادید و بیش از ۵ روز کاری طول کشید، احتمالا کانال شما تایید نخواهد شد.
  • برای کسب درآمد از کانال یوتیوب باید حساب ارزی معتبر در کشورهای مورد تایید یوتیوب داشته باشید و بتوانید حساب خود را در پروفایل گوگل verify کنید، که این هم پروسه مهمی هست که ممکن است دردسرساز شود.
  • شما باید یک آدرس معتبر در کشوری که حساب بانکی دارید معرفی کنید تا نامه تاییدیه به شما برسد. این هم دردسرهای خودش را دارد، چرا که اگر این نامه نرسد یا نتوانید آدرس خود را تایید کنید علاوه بر بسته شدن حساب گوگل، کانال هم از مانیتایز خارج میشود!

توصیه‌های مهم:

  • بهیچ وجه محتوا(ویدئو، موزیک، صدا و …) دیگران را استفاده نکنید، چرا که علاوه بر اینکه امکان شکایت صاحب اثر از کانال شما وجود دارد، احتمال مانیتایز شدن شما از بین می‌رود.
  • یکی از اشتباهاتی که اغلب بدلیل عدم اطلاع از قوانین انجام میدهند این است که بدلیل تحریم های ایران، برخی افراد از معرفی حساب اقوامشان در خارج کشور برای حساب بانکی و تایید آدرس استفاده میکنند. ولی این مشکلاتی را درآینده برای شما و اقوامتان بوجود خواهد آورد. این مشکلات چه هستند؟
    • در خارج ایران، قوانین سختی برای پرداخت مالیات دارند و حتی میتوان گفت جرم پرداخت نکردن مالیات از قتل هم بیشتر است!
    • پولی که به حساب واریز میشود بدون احتساب مالیات است و بنابر قانون تجارت هر کشور باید مالیات آن توسط شخص صاحب حساب پرداخت شود. حال اگر این اتفاق نیفتد و شخص در اظهارنامه مالیاتی اش این درآمدها را ذکر نکند مشمول فرار مالیاتی شده و امکان جریمه، زندان و یا حتی اخراج از کشورش خواهد شد.
    • اگر این حساب در اتحادیه اروپا باشد، باید حساب حقوقی(شرکت) معرفی شود. ولی این موضوع از طرف گوگل چک نمیشود که حساب معرفی شده حقوقی باشد و در صورت واریز وجه مشکل مالیاتی برای صاحب حساب پیش خواهد آمد.
    • یک مشکل دیگر هم این است که افراد درآمد یوتیوب را باید با درآمد خودشان در خارج کشور جمع کنند و با توجه به پلکانی بودن مالیات، احتمال اینکه به جمع درآمد، مالیات سنگین تعلق بگیرد بطوری که ضررش از سودش بیشتر بشود هم وجود دارد.
  • بهتر است برای جلوگیری از هرگونه مشکل با MCNها یا نمایندگان یوتیوب همکاری کنید، از جمله کارهایی که آنها انجام میدهند:
    • مشاوره در مورد استراتژی تولید محتوا
    • مانیتایز کردن کانال در سریعترین زمان ممکن
    • مدیریت کانال و کسب بیشترین درآمد ممکن
    • بحث های مالی، مالیات و انتقال پول به حساب شما(حتی داخل ایران)
    • گرفتن کپی رایت بین المللی ویدئوها و حذف ویدئوهای شما از سطح یوتیوب

 

منظور از ۴۰۰۰ هزار ساعت نمایش عمومی این است که تمام چهار هزار ساعت یا ۲۴۰ هزار دقیقه نمایش باید توسط ویدئوهای پابلیک باشد( نه private و unlisted). قبل تر از این بعضی سازنده ها با تقلب و استفاده از یک ویدئو جذاب که متعلق به خودشان نبود تایم کانال را پر میکردند و آن را private میکردند تا کسی نتواند ویدئو را ببیند و درخواست مانیتایز میدادند.

 

پرسش: کسب درآمد دلاری از کانال یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ ویو(نمایش) چقدر است؟

پاسخ:

این خیلی سوال سختی هست، چون عوامل زیادی در درآمد تاثیر گذار هست، ولی معمولا برای هر ۱۰۰۰ نمایش بین ۱ تا ۲ دلار درآمد وجود دارد. حالا عوامل تاثیر گذار در درآمد یوتیوب را بصورت خلاصه بررسی میکنیم.

  • مدت زمان ویدئو در یوتیوب: این تاثیر زیادی در میزان درآمد دارد، اگر ویدئو شما زیر ۱۰ دقیقه باشد نهایتا یک تبلیغ در اول ویدئو و اگر بالای ۵ دقیقه باشد یک تبلیغ هم در آخر ویدئو نمایش میدهد که معمولا دیده نمیشود. ولی ویدئوهای بالای ۱۰ دقیقه میتوان بین ویدئو هم تبلیغ گذاشت که معمولا هر سه دقیقه یک تبلیغ گذاشته میشود که درآمد سه برابر میشود.
  • میزان نمایش ویدئو در یوتیوب: درصد ویدئویی که ببینندگان مشاهده میکنند، این مقدار معمولا بین ۵ تا ۴۰ درصد زمان یک ویدئو هست.
  • تعداد نمایش در یوتیوب: این تعداد رابطه مستقیم با دو مورد بالا دارد، هر چه این دو آیتم بیشتر باشد، ویدئو شما توسط الگوریتم یوتیوب بیشتر نمایش داده میشود و مقدار view شما بالا میرود و در نتیجه درآمد بیشتر میشود.
  • موقعیت جغرافیایی مخاطبان: این هم یک آیتم اساسی در کسب درآمد هست، مقادیر ذکر شده اولیه برای کشورهای توسعه یافته خیلی متفاوت از کشورهای دیگر است؛ چون بیشترین تبلیغات و مخاطبان مشتریان تبلیغات برای مردم کشورهای توسعه یافته منتشر میشوند. یعنی اگر شما در آمریکا مخاطب داشته باشید نسبت به کسی که مخاطب از کشور پاکستان دارد درآمد ۱۰ برابری خواهید داشت!

نکته: تعداد تبلیغ در میزان نمایش خیلی تاثیرگذار هست، من طی تجربه ای که در انتشار فیلم سینمایی در یوتیوب داریم میگویم، مثلا برای یک فیلم ۹۰ دقیقه ای ما تعداد بیش از ۲۰ تبلیغ داشتیم که برای مخاطب آزادهنده بود و باعث میشد که بیننده از مشاهده فیلم پشیمان شود، و در این حال درآمد فیلمی که ۱۰ تبلیغ داشته باشد بیشتر خوهد بود چون مخاطب را بیشتر نگه میدارد و الگوریتم هم بیشتر نمایش میدهد.

این اولین پست در مورد یوتیوب بود، سعی میکنم پست های بعدی را هر جمعه منتشر کنم و اگر ویدئو و پادکست این مطالب را هم اگر تولید شد اینجا قرار میدهم. لطفا این متن را به اشتراک بگذارید و حتما نظرات و سوالات تون را برای من بنویسید. سعی میکنم در یک پست به سوالات هم پاسخ بدهم.

کسب درآمد دلاری یوتیوب

در آخر:

لطفا این متن را بدون ذکر عنوان نشر ندهید، این مطلب و تمام مطالب وبلاگ‌ما با کپی رایت کریتیو کامنز منتشر میشود!

کانال یوتیوب وبلاگ ما(هنوز فعالتی رو شروع نکردم داخل!)

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»