خیریه
خیریه

تبلیغات

تست یکی از بایدهایی است که خیلی اوقات بدلیل محدودیت های زمانی به نباید تبدیل می شود. استفاده از ابزاری کارا و موثر در این مرحله خیلی مهم خواهد بود. بقول یکی از دوستان مگر می شود برنامه ای را نوشت و تست نکرد؟! پاسخ در بسیاری مواقع باید “خیر” باشد؛ ولی وقتی پای مشتری به پروژه باز شود، زمانبندی نامناسبی هم انجام شده باشد(کار یک ماهه، یک هفته محاسبه شده باشد) و خیلی عوامل دیگر در پروژه اعمال شوند، دیگر پاسخ به سمت “آری” متمایل می شود. همیشه اولین گزینه برای صرفه جویی در زمان پروژه تست آن است(نمی دانم چرا؟)، اهمیت تست زمانی مشخص می شود که مشغول تحویل پروژه به مشتری یا مدیر پروژه هستید(اگر برنامه نویس باشید و کاری را تحویل داده باشید، جمله “این که کار می کرد؟!” یا “باز این مدیر سرور خرابکاری کرده؟!” و از این دست جملات را بخاطر می آورید؛ بدون شک الان به یاد گذشته می خندید!).

post-6-simpleTest-MysourceMatrix-selenium

اگر پروژه ای دارید که باید زیر بار زیاد یا تعداد تراکنش بالا، ذخیره دیتای سنگین و … تست شود نمی توان به تست دستی اکتفا کرد. پس یکی از ابزار زیر را برای تست کدهای php خود انتخاب کنید. (شماره ها از مطلب گذشته ادامه می یابد، پس دنبال ۱ تا ۸ نباشید!)

ابزار تست و بهینه سازی (Testing and Optimization Tools)

۹-PHPUnit:

این فریم ورکی جهت تست کدهای php است، سازندگان آن آلمانی هستند و هدف خودشان را از تولید این فریم ورک، استفاده خودشان جهت تست کدهایشان اعلام کرده اند. آنها میخواستند چند چیز مثل آرایه ها و … را در کدهایشان آزمایش کنند و به این فکر افتاده اند «ما که داریم این tester را می نویسیم، چرا کامل و کاربردی نباشد تا بتوان همیشه از آن استفاده کرد» دقیقاً عکس تفکری که متاسفانه در کشور ما باب شده است؟! این آزمایشگر(بخوانید tester) از مجموعه محبوب JUnit (JUnit یک چارچوب ساده برای نوشتن آزمون قابل تکرار است) برای PHP5 استفاده می کند. این ابزار کمک می کند تا پایداری و مقیاس پذیری(scalability) برنامه تان را تست کنید. نوشتن یک آزمون مناسب در چارچوب PHPUnit خیلی ساده است، تنها کافی است مستندات آنها را در این آدرس مطالعه کنید.

 معرفی phpunit

۱۰-SimpleTest:

SimpleTest یک پلت فرم تست ساده برای برنامه های PHP است. برای دریافت استفاده از SimpleTest می توانید به این آدرس مراجعه کرده و به سرعت آنرا راه اندازی کنید، همچنین از طریق این آموزش عملی، یک آزمون PHP بسازید.

۱۱- Selenium

سلنیوم یک ابزار آزمون کنترل از راه دور(RC) است، که به شما اجازه می دهد آزمونی اتوماتیک جهت تست برنامه ها و واسط کاربر آنها ایجاد کنید. در واقع این یک آزمایشگر PHP نیست بلکه آزمایشگری جهت تست روی مرورگر یا پروتکل HTTP است. پس میتوان هر زبان برنامه نویسی ای که روی این بستر نوشته و اجرا می شود را تست کرد. یکی از قابلیتهای مهم آن آزمایش برنامه بهمراه javascript است. یکی از مشکلات تست برنامه های PHP تست در مروگر می باشد(زیرا خیلی از قسمتهای برنامه از جاوااسکریپت استفاده می کند). قابلیت دیگر اینکه میتوانید آنرا بهمراه PHPUnit استفاده کنید تا تست کاملتری را انجام دهید.

 تست برنامه در مرورگر

۱۲- PHP CodeSniffer:

PHP CodeSniffer یک اسکریپت بر پایه PHP5 است که در واقع یک ابزار بهینه سازی کد است. این ابزار برای تشخیص انطباق با یک استاندارد برنامه نویسی از پیش تعریف شده در PHP کاربرد دارد. این یک ابزار مفید برای حفظ یکنواختی سبک کدنویسی برای پروژه ها و تیمهای بزرگ است.

۱۳- dBug

dBug ، cfDump کلدفیوژن برای PHP است. این یک ابزار ساده جهت نمایش خروجی جداول داده است که حاوی اطلاعات آرایه ها، کلاس ها و اشیاء، منابع پایگاه داده ها و منابع XML است، این ابزار جهت رفع مشکلات منطقی خیلی مفید است.جهت استفاده از آن این آموزش کاربردی را مطالعه کنید.

 post-6-dBug

۱۴- PHP Profile Class

PHP Profile Class یک ابزار عالی جهت پروفایلینگ برنامه های نوشته شده با زبان PHP است. در حقیقت یکی از جنبه های مهم تست، بهینه سازی و بازسازی برنامه است. با استفاده از این کلاس شما می توانید به سرعت میزان بهینه بودن کدها و برنامه را تست کنید و در صورت لزوم آنرا بازسازی کنید. یکی از امکانات آن میزان زمان لازم برای اجرای یک پروسه برنامه است.

post-6-php-profile-class

۱۵- PHPTESTER:

تا بحال پیش آمده که در جایی باشید و دسترسی به وب سرویس نداشته باشید تا تابعی را تست کنید و یا قطعه کدی را آزمایش کنید؟ تابحال شده با گوشی یا تبلت تان بخواهید کدی را تست کنید؟ اگر این اتفاقات برایتان رخ داده و راه حلی برای آن ندارید میتوانید از این وبسایت استفاده کنید تا بصورت آنلاین کد خود را تست کرده و خروجی آنرا ببینید.

post-6-phptester

در آخر هم باید بگویم که ابزار و روش های زیادی برای تست برنامه ها و کدهای PHP در دسترس است، فقط بایستی بگونه ای پروژه را زمانبندی کنید که حتماً به تست آن هم برسید.همین!

منبع: Smashingmagazine

«برای اطلاع از بروزرسانی ها و مطالب جدید در کانال ما عضو شوید»